21 forslag til sunde snacks

Jeg kan godt lide sunde snacks. Som et nemt, lille mellemmåltid på farten, eller til en hyggelig aften, hvor der skal lidt godt på bordet.

Jeg er altid på kig efter nye bud på sunde spiser til den lille sult og lækkersult. Denne liste er nogle af mine favoritter so far. 21 styks for at være præcis. Så er det hele ligesom samlet.

Jeg er gået efter fuldkornsprodukter, det sunde fedt og at der ikke er tilsat sukker (dog med lidt mørk chokolade og lakridsristet kokos på dispensation). Og så selvfølgelig at det smager godt.

1: Tørrede frugter og nødder

Sunde snacks, noedder og toerret frugt

Køb nogle tørrede frugter som fx rosiner, figner, abrikoser, tranebær, tørret mango, ananas, gojibær eller morbær. Bland med nødder som hasselnødder, valnødder, mandler, pecannødder, cashewnødder, paranødder, kokosflager, macadamia, pistacie, pinjekerner eller solsikkekerner.

Fedtet fra nødder er blandt det sundeste fedt der findes. En lille håndfuld nødder om dagen (50 g) er en passende mængde i forhold til at få det gode fedt men samtidig heller ikke få for mange kalorier.

2: En frossen banan som is

Sunde snacks, frossen banan

Modsat mange andre frugter er bananen stadig sød og cremet nok efter frysning, til at kunne agere is. Den skal være moden nok til at sødmen for alvor har udviklet sig inden den kommes i fryseren – men ikke overmoden. De kan fryses hele, men ispinde gør det lettere at spise dem.

DR har i øvrigt lige skrevet en artikel på deres hjemmeside, hvor de slår et slag for at bananen er det perfekte mellemmåltid.

3: Riskiks med mørk chokolade

Sunde snacks, riskiks med chokolade

Poppede fuldkornsris og mørk kvalitetschokolade. Nichts weiters. Godt og enkelt uden alt muligt halløj.

4: Skivede æbler dyppet i lakrids- og ingefærpulver

Aebler med lakrids-ingefaerpulver

Jeg har denne ide fra Umahro Cadogan, men har skruet lidt ned for ingefæren i forhold til hans opskrift. Alle de gæster jeg foreløbig har serveret det for, har været overraskede over hvor godt det smager. Mange har bedt om opskriften. Som er nem:

Bland lakridspulver og ingefær og dyp et stykke æble i blandingen inden det spises. Friskhed møder lakrids møder ingefær-kant. Det holder. Og er uden tilsat sukker.

5: Kokoschips med lakrids

Sunde snacks, kokoschips med lakrids

For lige at blive i lakridsuniverset – man er vel dansker – så fandt jeg nogle virkelig lækre økologiske kokoschips i Kvickly for nylig. De var i flere versioner, bl.a. ingefærristede. Men de lakridsristede smagte intet mindre end fantastisk. Ingredienserne er 90% økologiske kokosstykker, 5% økologisk lakridspulver og 5% økologisk sukker.

6: Lakridsrod

Lakridsrod

Jeg elskede lakridsrødder som barn. Sådan en rod man kunne gå og tygge og bide den søde lakridssaft ud af i noget der mindede om en time. Indtil der kun var de trævlede rodtråde tilbage. Køber den stadig indimellem når jeg har lyst til noget sødt med ikke gider alle kalorierne.

Den fås i helsekoster, på nettet og indimellem har ser man dem også i supermarkeder.

PS. Bedst at spise alene, da folk generelt synes det er mærkeligt, når man går og spiser en pind.

7: Frugt- og nøddebar

Sunde snacks, stenalderbar

Stenalder-baren fra Svansø har lutter reelle ingredienser, og smager også mere ‘robust’ og mindre sukret end dens venner. Jeg kan bedst lide kokosversionenen, da jeg synes den med hindbær er en smule syrlig.

8: Drikkeyoghurt af kærnemælk og appelsinjuice

Sunde snacks, appelsinjuice og kaernemaelk

Bland kærnemælk og en god, sød appelsinjuice i forholdet 1:1. Smager lidt som drikkeyoghurt, men uden alt det tilsatte sukker.

9: Yoghurt med druer, mandler og rosiner

Yoghurt med toerret frugt, noedder og druer

Her er det et lille bægre økologisk yoghurt 2% fra Øllingegaard, og så ellers topping af druer, rosiner og mandler. Jeg har det købt yoghurten i Kvickly, men det billigste og mest miljøvenlig er selvfølgelig at købe en liter, og så tage en portion med i et lille patentglas.

10: Æblechips

Sunde snacks, aeblechips

Æblechips er sprøde, søde og et rigtig godt alternativ til almindelige chips eller til Haribo-skålen.

De fleste større supermarkeder har dem og ellers er NaturogHelse eller Nøddebazaren din ven.

Man kan også lave dem selv ved at hænge skivede æbler til tørre på en snor. I den hjemmelavede version bliver de mere seje, mens købeversion er crispy.

11: Majs- og rissnacks

Sunde snacks majssnacks

Den her er den er nok mest lavet til børn (layoutet taget i betragtning), men de smager faktisk ganske fint med en svag sødme fra æble og gulerod. Indrømmet, når man er vant til den fedtede eftersmag af ostepops, smager denne version en smule tørt, da der ikke er fedt i. Men smagen i sig selv er der ikke noget galt med, så med en flaske vand i hånden er den en anbefaling værd. Den kan købes i Kvickly og SuperBrugsen.

12: Popcorn

Popcorn som sunde snacks

Når man laver sine egne popcorn, kan man lave en meget sundere version. Derfor er de med på listen over sunde snacks. I mit blogindlæg om sunde popcorn i gryde kan du læse hvordan du gør.

13: Grøntsagsjuice

En friskpresset juice kan jo også udgøre det for et lille mellemmåltid. Ved at vælge en med mange grøntsager, mindsker du kalorie- og frugtsukkerindholdet. Glæd dig så samtidig over alle de phytokemikalier din krop får at lege med fra grøntsagerne. Det er plantestoffer som hjælper med at holde kroppen sund.

Groentsagssmoothie

Jeg kan godt lide den grønne smoothie fra Voekel. Den er biodynamisk, indeholder mango, grønkål og spinat og smager rigtig godt! Den forhandles i nogle helsekoster og på nettet kan du købe den hos BioBuy.

14: Gnavegrønt

Sunde snacks, groentsagsstave

Grøntsagsstave er jo en klassiker udi sunde snacks. Selv har jeg ofte skåret ud til et 3 dage af gangen, og lagt dem klar i poser i køleskabet, så jeg kunne tage dem med på arbejde. Når der er gæster, laver jeg en dip til.

Gulerødder, peberfrugter/snackpebre, slikærter/sugarsnaps, agurker, salat, jordskokker, cocktailtomater og bladselleri er mine bud på gnavegrønt.

15: Rugbrødschips m/ sandwich spread med rødbede og peberrod

Sunde snacks, 3 rugbroedschips

Rugbrødschips er nemme er lave selv, og oplagte som sunde snacks. De er desuden gode mod madspild, når udløbsdatoen på rugbrødet nærmer sig. Skær rugbrødet i tynde skiver og herefter i halvstore tern. Kom dem i ovnen eller på panden til de er ristede. Drys lidt salt på og suppler gerne med noget olivenolie når varmen er slukket, men det stadig er varmt (så de gode egenskaber i olivenolien bevares).  Alternativt kan de også købes i Irma færdiglavede. Til en helt anden pris, naturligvis.

Spis rugbrødschipsene med sandwich spread med rødebede/peberrod, som bla. kan købes i Matas, SuperBrugsen og i netbutikker.

16: Ærter

Aerter fra altanen

Friske ærter holder. Også som sunde snacks. Dyrk dem evt selv, det er nemt, billigt, og de smager så meget bedre som friskplukkede.

17: En lille avocado med citron og urtesalt

Avocado, citron og tangsalt

Avocadoer smager jo pr definition fantastisk og sammen med citronsaft og lidt urtesalt eller tangsalt udgør det det perfekte lille mættende mellemmåltid. Avocadoer er fede, ja, men det er det gode fedt.

18: Hjemmelavede tangchips af blæretang

Sunde snacks, tangchips

Pluk blæretang på stranden og tør den i ovnen med lidt olivenolie og salt. Så er der hjemmelavede tangchips!

19: Tomater med tangpesto

Miniblomme-tomater og tangpesto

I delikatesse-afdelingen for sunde snacks finder vi tangpesto. Tang er superfood. Fyldt med vitaminer, mineraler, fibre og omega-3-fedtsyre og protein. Som tangpesto er det intet mindre end genialt. Og så er olien i pestoen biodynamisk og koldpresset. Det er ikke billigt, til gengæld er det virkelig godt. Jeg synes det er super delikat som dip til mini-blommetomater.

Nordisk Tangs hjemmeside kan du finde den nærmeste forhandler på tangpesto, ligesom man også kan bestille det direkte på deres side. Personligt er jeg mest til den grønne version.

(Bemærk i øvrigt at den står på køl. Så når du forgæves har ledt hele pesto-hylden igennem efter den, så prøv køledisken.)

20: Knækbrød med kyllingehaps og agurk

knaekbrød, kyllingehapser og agurk

Økologiske Kyllingehaps er særligt lavet til madpakken og som sunde snacks på farten. De føres som fast sortiment i Irma, mens Kvickly, SuperBrugsen og Meny har dem som valgfrit sortiment. Desuden er her en liste over supermarkeder som gerne vil imødekomme forbrugernes ønsker om mere økologi, så der kan man spørge efter dem, hvis de ikke er der. Knækbrødet med spelt fra Urtekram er 100% fuldkorn og økologisk.

21: Fuldkornskrackers som sunde snacks

Krackers med sesam

Krackers med fuldkorn og sesam er en nem lille snack at tage med på farten, og de smager rigtig fint.

Skal det være ekstra godt, er tangpestoen fra Nordisk Tang virkelig lækker som dip. Ellers er rygeost et godt og fedtfattigt bud på hvad de kan spises med.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *